Principes en Twitter

Het heeft een tijdje geduurd, maar dit weekend heb ik dan toch de knoop doorgehakt en mijn Twitteraccount verwijderd.

De afgelopen vier weken, tijdens onze zomervakantie, heb ik dit medium nauwelijks gebruikt. Dat maakte het een stuk makkelijker, nadat ik eerder al de app van mijn telefoon en tablet had gegooid.

Ik had al langer twijfels bij Twitter, eigenlijk al sinds het na de overname werd opgedoopt tot X. Maar de druppel was deze reportage in de Volkskrant: Twitter is nu echt het domein geworden van trollen, toetsenbordridders en extreem-rechts. En vooral : daar wordt niets tegen gedaan.

Inderdaad, met veel passen en meten kun je je Twitteraccount vrij houden van dat soort lui. En inderdaad, het is ook een mooie manier om in de gaten te houden wat gebeurt en wat er speelt in de maatschappij.

Maar eigenlijk gaat het me in dit geval gewoon om het principe. Exit. Of zoals dat vroeger heette: twexit.

Young Punks (Go For It)

Peter and the Test Tube Babies

Vandaag, 28 juni -exact veertig jaar geleden, gaf het duo Wham er de brui aan. Dat deed me destijds niet veel: de muziek van George Michael en Andrew Ridgeley sprak me nauwelijks aan. Twee aardige nummers – Wham Rap en Young Guns (Go For It), dat was het dan wel.

Wel leuk: de cover van dit laatste nummer door de Engelse punkchaoten Peter & Test Tube Babies: Dronken punks, die er helemaal voor gaan. Pissed Punks – verrassend swingend, inderdaad.

Mooiste voorrondemoment

De voorrondes van het WK zijn bijna afgerond, en dat is een uitgelezen gelegenheid om het wat mij betreft mooiste moment uit die twee weken te kiezen.

En dat is de bokkensprong van Ivan Perisic – sowieso al de favoriete PSV-speler van dit weblog. Het gebeurde na het doelpunt van Martin Baturina voor Kroatie tijdens de wedstrijd tegen Engeland, op 17 juni.

Fenomenaal. Wel raar dat dit moment vrijwel aan de aandacht is ontsnapt.

The Kids Are Alright

Het is een van mijn favoriete nummers van The Who: The Kids Are Alright, uitgebracht in 1965 en verschenen op de elpee My Generation – garagerock pur sang.

Maar de (punky) uitvoering van de eveneens Engelse pubrockband Eddie & Hot Rods uit 1976 mag er ook zijn. Staat op de elpee Teenage Depression, nog steeds een aanrader. 50 jaar later.

27 juni 2002 is de sterfdag van Who-bassist John Entwistle. Vandaar.

Havana Affair (1977)

Een paar weken geleden ging het op dit weblog enkele malen over de Ramones en de band van de vijfde Ramone, Marky, en het optreden van deze groep – Blitzkrieg – in de Cacaofabriek in Helmond.

Niks ten nadele van Marky en z’n band, hoor. Maar toen ik van de week deze clip voorgeschoteld kreeg op YouTube dacht ik: dit is toch echt wel heel andere koek. Wat een bijna maniakale energie, wat een dynamiek, wat een band!

De voor- en nadelen van een Nationaal Park

Onlangs schreef ik voor het ED een verhaaltje over plannen om Nationaal Park De Peel fors uit te breiden, een plan dat vooral ingegeven is vanuit marketingoverwegingen.

Bij NRC las ik een interessant betoog over de voor- en (vooral) de nadelen van dergelijke acties – en de in de ogen van de auteur gebrekkige onderbouwing. De aanleiding: het uitroepen van Nationaal Park Hollandse Duinen.

Dat bestaat uit, ik citeer, ‘18.000 hectare strand inclusief vele tientallen strandtenten, bollenvelden, pretparken, woonwijken, waterwingebieden, weiden waar jaarlijks mest wordt uitgereden met rondom sloten waarin geen leven te bekennen is, het Haagse Bos met het Malieveld en stukken mooie natuur’.

Cheers For The Tears

Lekker melodrama van de Urban Voodo Machine, de Engelse variant op de Vlaamse Bende van Jan de Lichte. Al een paar jaar oud, maar nog steeds leuk genoeg om af en toe in de herhaling te gooien.

‘Cheers for the tears’, zegt feestnummer en drinkebroer zanger Paul Romney tegen zijn in paniek geraakte vriendin na een doorgehaalde nacht. ‘But I ain’t dead. Just yet’.

Broodje kroket

Een voetballer die kan relativeren? En die ook nog eens durft te zeggen waar het op staat? Voor zover ik het kan overzien zijn die zeldzaam.

Ook ik associeer Michiel Kramer altijd voornamelijk met het broodje kroket dat hij, op de bank bij Feyenoord als wisselspeler, aan het einde van de rust aan het verorberen was.

Maar eerlijk is eerlijk: dat is ten onrechte. Want in dit heerlijke interview in de Volkskrant blijkt daar een hele wereld achter schuil te gaan.

Lighting Fires

Het is een van de meest onderschatte band van de jaren tachtig en negentig: de Go-Betweens uit Australie. Stapels prachtige nummers maakte deze groep, van de hand van twee bevlogen componisten: Grant McLennan en Robert Forster. 

Nadat deze band vanwege het geringe succes uiteenviel, maakten beiden ook nog tal van solo-elpees, van wisselende kwaliteit. Topstuk van Grant McLennan is in mijn ogen het nummer Lighting Fires, uit 1993.

Op 6 mei 2006 overleed hij aan een hartaanval, nog maar 48 jaar oud.

  

Out Come The Freaks

Nog zo’n (bijna) vergeten band: Was (Not Was). Bekend van een hitje uit 1988, Walk The Dinosaur. Maar de elpee’s die ze aan het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw (!) maakten, zijn veel en veel origineler.

Ze werden uitgebracht op hetzelfde platenlabel waarop markante artiesten als Kid Creole, performer Lydia Lunch, electropunkduo Suidce, zangeres Lizzie Mercier-Descloux en saxofonist James White furore maakten: ZE Records.

Zanger van Was (Not Was) was Sweet Pea Atkinson, die op 5 mei 2020 op 74-jarige leeftijd overleed.